وبلاگ

تجهیزات ایمنی کار در معدن⛑️(لوازم ایمنی کار در معدن)

کار در معادن با مخاطراتی همراه است که کارشناسان HSE جهت کاهش این مخاطرات استفاده از لوازم ایمنی کار در معدن را به کارکنان توصیه می کنند. لوازم ایمنی چون کلاه ایمنی، گوشی، عینک، ماسک تنفسی، ماسک شیمیایی، لباس کار یکسره و … از جمله لوازم ضروری کار در معادن به شمار می روند. هرکدام از این تجهیزات می بایست مشخصات و ویژگی های مناسبی داشته باشند تا در شرایط عادی و بحرانی بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لوازم ایمنی کار در معدن و شناخت ویژگی های آنها، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

تجهیزات ایمنی کار در معدن چیست؟

کار در معدن به عنوان پر مخاطره ترین شغل دنیا شناخته می شود. افرادی که در معدن کار می کنند با مخاطرات مختلفی چون ریزش، دود و گرد و غبار، تصادف تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، سقوط، صدای انفجار و … مواجه هستند. اولین قدم برای پیشگیری و مقابله با این خطرات بالقوه، استفاده از لوازم ایمنی کار در معدن است. استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، آسیب های ناشی از خطرات را به کمترین میزان ممکن تقلیل می دهد، همچنین تجهیزات ایمنی به سلامت افرادی که در معدن کار می کنند، کمک خواهند کرد.

انواع تجهیزات ایمنی کار در معدن

لوازم ایمنی کار در معدن برای محافظت از افراد متفاوت است. انواع این تجهیزات عبارتند از:

  • کلاه ایمنی: یکی از مهمترین لوازم ایمنی کار در معدن، کلاه ایمنی است. از آنجا که 35 درصد از آسیب های وارده بر کارکنان معدن ناشی از برخورد و پرتاب سنگ های معدن به سر افراد است، لذا کلاه ایمنی به عنوان اولین عامل بازدارنده، تاثیر زیادی بر محافظت از سر افراد خواهد داشت. کلاه ایمنی فشار ناشی از ضربه سنگ به سر کارکنان را کاهش داده و از آسیب های احتمالی جلوگیری می کند.
  • ماسک ایمنی: ماسک های تنفسی به منظور حفاظت از سیستم تنفسی کارکنان معدن در برابر گرد و غبار و ذرات معلق در هوا، گازهای سمی، بخارات شیمیایی و … مورد استفاده قرار می گیرند. این ماسک ها انواع مختلفی دارند و دو نوع N95 و P100 از کاربردی ترین آنها است. ماسک N985 تا 95 درصد ذرات معلق در هوا را جذب کرده و ماسک P00 از سیستم تنفسی کارگران در برابر گازهای سمی محافظت می کند. علاوه بر ماسک های تنفسی ذکر شده که به تنفس بهتر کارکنان کمک می کنند، ماسک های شیمیایی نیز برای حفاظت از سیستم تنفسی کارکنان در برابر انواع گازهای سمی و خطرناک شیمیایی نیز استفاده می شوند. ماسک های شیمیایی با استفاده از فیلترهای خاص خود، مواد آلی، غیر آلی و گازهای سمی را تصفیه کرده و در انواع نیم صورت و تمام صورت در اختیار کارکنان قرار می گیرند. پر واضح است که ماسک نیم صورت تنها قسمتی از صورت و ماسک تمام صورت، تمامی صورت کارکنان را پوشش می دهند.
  • عینک ایمنی: این تجهیز از چشم کارگران معدن در برابر انواع ضربه، اشعه های مضر مانند اشعه UV، مواد شیمیایی، بخارات سمی و … محافظت می کند.
  • لباس کار: لباس کار یکسره ایمن کارگران، مجموعه ای از لباس، کفش، دستکش و جوراب کارکنان است که همگی خواصی چون مقاومت در برابر آتش، مقاومت بالا در برابر ضربه، پارگی و … را دارا می باشند.
  • گوشی ایمنی کارکنان: معادن یکی از پر سر و صداترین محل های کار به شمار می رود. انواع صدای انفجار، ضربه، صدای بلند تجهیزات و ماشین آلات و … همگی در طول زمان برای کارکنان عذاب آور هستند و کارکنان نیاز دارند تا از گوشی های ایمنی برای محافظت از گوش و اجتناب از سر و صدای زیاد استفاده نمایند تا علاوه بر توانایی تمرکز بر وظایف محوله بتوانند از آلودگی های صوتی معادن نیز دوری گزینند.
  • کمربند ایمنی یا لایف لاین: کارکنان جهت کار در ارتفاعات از این کمربند استفاده می کنند تا در صورت سقوط از هرگونه آسیب به افراد جلوگیری شود.

ویژگی تجهیزات ایمنی کار در معدن

لازم است تا هر کدام از لوازم ایمنی کار در معدن به منظور ارائه بهترین عملکرد خود ویژگی های مشخصی داشته باشند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

کلاه ایمنی کارکنان: از آنجا که سر و صورت کارکنان یکی از مهمترین مراکز حساس در بدن است، استفاده از کلاه ایمنی برای محافظت از این مناطق حساس اهمیت زیادی دارد. لازم است تا کلاه ایمنی ویژگی هایی داشته باشد تا از سر و صورت کارگران در برابر سقوط اشیا، ضربه، انفجار و … محافظت کند. جنس کلاه ایمنی اغلب از متریال هایی شامل پلاستیک های فشرده و مقاوم، فایبرگلاس، آلومینیوم و فولاد تشکیل می شوند. جهت راحتی بهتر کارگران بهتر است تا این کلاه قابل تنظیم باشد. کلاه ایمنی معادن طوری طراحی می شود تا در صورت ضربه به آن، درصد بالایی از فشار ضربات را کاهش داده و از این طریق مانع از فشار بالا بر سر و گردن افراد می شود. برخی از کلاه های ایمنی فوم یا لایه ای از پلی استایرن دارند که انرژی حاصل از ضربه را جذب کرده و در زمان ضربه های شدید بر سر کارکنان از آنها حفاظت بیشتری می کند. برخی از کلاه های ایمنی دارای اتصالاتی هستند که به کارکنان اجازه می دهد دیگر لوازم ایمنی کار در معدن مانند عینک، ماسک، گوشی و … را به آن وصل کرده و راحت تر حمل نمایند.

ماسک تنفسی و شیمیایی کارکنان: ماسک های ایمنی کارکنان معادن را می توان به دو دسته ماسک های تنفسی و شیمیایی تقسیم بندی کرد. ماسک های تنفسی دارای فیلترهایی هستند که از ورود گرد و غبار و برخی ذرات به داخل سیستم تنفسی کارکنان جلوگیری می کند، اما ماسک های شیمیایی قدرت بالاتری داشته و از ورود هرگونه گازهای سمی، شیمیایی، گرد و غبار و … به داخل سیستم تنفسی افراد جلوگیری می کند. اغلب ماسک های تنفسی دارای فیلترهای مختلفی هستند که قابل تعویض بوده و هر لایه در برابر سطحی از گرد و غبار مقابله خواهند کرد. فیلتر کربن و HEPA از جمله این فیلترها به شمار می روند. لازم است تا ماسک های تنفسی قابلیت نصب مناسب روی صورت کارکنان را داشته باشد. با توجه به شرایط معدن از ماسک های تنفسی مخصوص استفاده می شود، برای مثال اگر ذرات گرد و غبار معادن ریز بوده و از غلظت کمی برخوردار باشند از ماسک با فیلترهای HEPA و اگر ذرات گرد و غبار معادن درشت بوده و غلظت بالایی داشته باشند از فیلترهای کربن دار استفاده می شود.

 لباس کار یکسره ایمن و مناسب: لباس را می توان مجموعه ای گرمکن، شلوارهای سرهمی، دستکش، کاپشن، جوراب و … در نظر گرفت. هرکدام از این اجزا می بایست در برابر انواع آسیب و ضربه، آتش، ذرات معلق و … مقاوم باشند. لباس کاری مناسب است که علاوه بر مقاومت بالا و ضد حرارت بودن، قابلیت تهویه مناسبی داشته و از ایجاد رطوبت و تعریق زیاد جلوگیری کند. اغلب از جنس پلی استر برای پارچه لباس کار یکسره کارکنان معادن استفاده می شود، این نوع پارچه ها به کارگران کمک می کنند تا در عین کار و فعالیت زیاد کارکنان، آنها اغلب احساس خشکی و راحتی داشته و از جذب رطوبت و تعریق زیاد جلوگیری می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − دو =